Cometa Lynx ülevaade

Ülevaated õhkrelvadest ja lisavarustusest
Vasta
Kasutaja avatar
Delta
Administraator
Postitusi: 1520
Liitunud: 11 Okt 2010, 10:15
Asukoht: Päälinn
Kontakt:

Cometa Lynx ülevaade

Postitus Postitas Delta »

Käesolev ülevaade sündis tänu Field Target veebipoele, kes andis mulle Cometa Lynx mõneks päevaks proovimiseks ja testimiseks.

Aga asja juurde. Komeet Ilves ei kõla just väga atraktiivsena meenutades pigem Kroonika kaanelugu kohalikust poliitikust või siis TV3 uue „hittseriaali“ pealkirja. Tegelikult on Cometa Lynx näol tegu õhupüssiga, mida oodati pikalt nii publiku kui ka Cometa enda poolt. Turule jõudis Lynx 2011 suvel. Algne Lynx teema asub siin.


Välimus
Lynx on Cometa esimene katsetus PCP maailmas. Kuna Cometat ei peeta õhkrelvamaailmas tipptegijaks, siis ilmselt valis tehas Aasia autotootajte järeleproovitud taktika, kus puudused (kooste)kvaliteedis kompenseeriti odavama hinna ja rikkaliku lisavarustusega.

Pilt

Nii ongi Cometa Lynx oma hinna kohta ülihästi varustatud. Olemas on kõik, mida ühelt healt eellaetavalt õhupssilt oodata võib: manteltoru, manomeeter, võimalus valida üksiklasu ja mitmelasulise versiooni vahel, kiirlaadimisport, regulaator jne.

Pilt

Lynxi pakutakse kolmes versioonis: baasmudel (220 cc, tavatoruga), v5 (220 cc, manteltoruga) ja v10 (400 cc, manteltoruga). Kabadest saab valida traditsioonilise puitkaba, sinise õlitatud ja musta sünteetilise kaba vahel. Silmale on kõige kenamad v5 ja v10 versioonid.

Pilt

Minul oli testimiseks v5 versioon ehk Lynxi manteltoru ja 220 cc ballooniga puitkabaga versioon. Esmasel uurimisel silm puidu või metallosade viimistlusdefekte ei täheldanud. Vaid pingsamal uurimisel leidsin ühe koha, kus puidu katmiseks kasutatud õli/ lakk oli jätnud väiksese muust taustast eristuva pleki.

Pilt

Tõsi, nagu hiljem avastasin on Lynx viimistlus üsna löögitundlik. Päästikut reguleerides läksin võtmega korra vastu kruviauku ja tulemuseks oli tugev ja silmatorkav muljumisjälg. Ma ei ütleks, et puit oleks väga pehme, pigem on tegu lakikihiga, mis vähemagi mehhaanilise kontakti korral tekiab hulganiselt mikropragusid jättes süütust kõksust mulje justkui oleks tegu lennukatastroofiga.

Seega minu soovitus oleks vähegi hooletumal tulevasel omanikul kaaluda sünteetilise kabaga versiooni.


Manomeeter ja kiirlaadimisotsik
Nagu juba mainitud on Lynx varustuspakett rikkalik. Tegemist on õhupüssiga, mille suruõhuballoon on pudeli kujuline ja asub püssi ninas (ing k bottle gun). Ühtlasi tähendab see seda, et ees asub ka püssi raskuskese.

Püss on varustatud manomeetriga, mistõttu laskude üle eraldi arvestust pidama ei pea ning õhukulu hindamiseks piisab pilgust mõõdikule. Lynx maksimumrõhuks lubab Cometa 200 bari.

Lynx on varustatud ka kiirlaadimispordiga, mis asub püssi allosas.

Pilt
Pilt

Ühendus ise on kaetud plastist korgikesega, mist täidab oma ülesande hästi, kuid mõjub kõige muu taustal pisut odavalt.


Manteltoru
Lynx v5 versioon on varustatud manteltoruga, mis tuleb oma ülesandega kenasti toime. Laskmisel on tulemuseks pehme plõnks, mis kõrva järgi on vaiksemgi kui lask nt HW40 õhupüstolist ja täiesti võrreldav tavalise vedrukaga. Seega igati naabrisõbralik püss.

Kellele aga manteltoru ei meeldi võib paigaldada ka summuti, selleks on keermed olemas nii mantliga kui ka mantlita Lynx versioonidel.


Vinnastamine
Cometa Lynx vinnastamine käib paremalt küljelt kangiga. Huvitaval kombel on Cometa jätnud kangi töökäigu lõpuni viimistlemata ja nii tulebki tõdeda, et kangil on kerge loks sees. Praktikas on tegu siiski pigem kosmeetilise veaga kuna kasutamist see ei sega.


Üksiklasu adapter/ ketasmagasin
Lynx tuli turule esmalt ühelasulisena. Hiljem lisandus lisavarustusena ka ketasmagasin.

Ühealsulisena tuleb kuuli laadimiseks püss esmalt vinnastada, jätta vinnastuskang sulgemata, seejärel „veeretada“ pesast välja ümmargune üksiklasu adapter, pista kuul adapterisse, lükata adapter tagasi algsele kohale ning viia vinnastuskang algasendisse. Ja ongi kõik. Kuna testisin püssi talvel, siis lisatähelepanekuna olgu öeldud, et ühelasulisena kasutades peab laadimist teostama paljakäsi, kuna ruumi kinnastatult toimetamiseks on liiga vähe.

Pilt

Seevastu ketasmagasini puhul kinnaste häda ei ole. Ühelasulise Lynx muutmine 17 lasuliseks (4,5 mm versioonis) on lihtne. Lihtsalt keera lahti üksiklasu adapteri kinnitus, eemalda adapter, tõsta kinnitus püssi teisele küljele ja ongi valmis. Kokku võtab kogu protseduur aega maksimaalselt minuti või paar. Märkimist väärib, et ketasmagasin saabub tehasest kuulidega laetuna.

Pilt

Mõlemat kasutanuna võin öelda, et kui just erilist põhjust ühelasuslisena kasutamiseks ei ole, siis tasub eelistada ketasmagasini. Kokkuvõttes on laadimine kiirem ning laskmine mugavam. Ka ei saa üksiklasu adapteri eelisena välja tuua paremat täpsust, kuna kuul asetatakse adapterisse, mitte otse rauda, seega vahet ketasmagasiniga sisuliselt ei ole. Kuul võib rauda lükkamisel deformeeruda mõlema lahenduse korral.

Pilt

Kuigi vaikimisi avaneb üksiklasu adapter paremale küljele, siis saab seda paigaldada avanema ka vasakule küljele.


Regulaator
Lynx on oma hinnaklassile ebatraditsiooniliselt varustatud ka regulaatoriga. Regulaatori ülesandeks on tagada, et iga lasu jaoks eraldatakse täpselt nii palju suruõhku kui on vaja soovitud kiiruse hoidmiseks.

Loomulikult on regulaator reguleeritav. Seega on võimalik lihtsate vahenditega (kaks erinevat võtit) seadistada oma püssi võimsust ja laskude arvu. Küll tasub reguleerimised ja kiirustestid teha enne optika paigaldamist, kuna muidu halvendab optika juurdepääsu reguleerimiseks vajalikule kruvidele.

Regulaatori toimimist ma kommenteerida ei oska, kuna mul polnud ei aega ega võimalust, selle tööd hinnata.


Päästik ja kaitseriiv
Kui Cometa oleks tahtnud Lynxiga saavutada täiuslikku läbimurret, siis üks koht, millele nad oleksid pidanud rohkem tähelepanu pöörama on päästik.

Kuigi kaheastmeline on teahaseseades päästiku mõlemad astmed ülipikad ning teise astme vallandumispunkt hoomamatu. Tehase väitel on seda tehtud (rumalate) kasutajate huvides, et tagada ohutus püssi käsitlemisel.

Loomulikult saab päästikut ka reguleerida, täpsemalt öeldes saab seadistada esimese ja teise astme pikkust ning päästiku tundlikkust. Paraku on Cometa siingi asunund kasutajaid üliagaralt nende „lolluse“ eest kaitsma ja nii on seadistamise jaoks vajalikud kolm kruvi kõik erinevad ehk täielikuks seadistamiseks läheb vaja tervelt kolme erinevat tööriista (!).

Ja oleks siis reguleerimisest abi. Pean tunnistama, et ehkki mul õnnestu nii esimese kui ka teise astme käiku lühendada, siis vallandumispunkt jäi endiselt määramatuks.

Ühe huvitava nüansina tuleks mainida veel päästiku kalduvust niisama vajutamisel kiuksuda. Omadus, mida ilmselt annab piisava määrdekogusega vaigistada, kuigi on ütlematagi selge, et vaikus pidanuks saabuma juba tehaseseades.

Pilt

Kaitseriiv on Lynxil manuaalne ning peal olles lihtsalt blokeerib päästiku vajutamise.


Laskmine
Laskmine Lynxist on meeldiv. See mõnus pehme plõnn, mis manteltoru toimetamise tulemusena lõpuks kostab on omamoodi rahustav ja kindlustloov. Eriti kui on peal 17-lasuline ketasmagasin. Tegemist on justkui omamoodi teraapiaga: sihid, vajutad, vinnastad, sihid, vajutad, vinnastad... Kui seda suruõhku vaid jaguks...

Tehaseseades pakub Lynx manomeeti rohelises alas (200-90 bar) kusagil 30-34 lasku (~2 magaisini), mis näitab seda, et püss on võimsuselt maksimumis või selle lähedal. Minu hinnangul oleks mõistlik laskude arvu võimsuse arvelt suurendada, sest 30 lasku 220 cc ballooni koht jääb natuke väheks.

Parakui puuduvad mul ülevaate tarvis siinkohal reaalsed andmed, sest kuigi Field Targeti veebipood varustas mind testimise ajaks ka kronomeetriga, siis tööle ma seda ei saanud. Ilmselt oli põhjus sombuses talveilmas, mis ei pakkunud piisavlt valgust selleks, et sensorid suudaksid eristada kiiret ja väikest projektiili. Teine variant on, et kronomeetri käsiraamatus mõeldud töötemperatuur 0 kuni +50 kraadi oli mõeldud tõsiselt ja miinuskraadiega (testimise ajal -4) asi ei lihtsalt ei töötanud.

Tänu krono puudmisele ja Cometa inseneride heale tööle (ma ei suutnudki oma tööriistade arsenalis tuvastada võtit, mida võimsuse reguleerimiseks vaja läinuks) otsustasin jääda tehases seatu juurde.

Field Targeti veebipood andis testimiseks kaasa H & N Field Target Trophy diaboolid. Kuna pelgasin, et need jäävad liiga kergeks, siis soovisin juurde osta ka JSB Exact raskema versiooni ning H & N Baracuda diaboolid, mis on eellaetavate puhul paljude lemmikuks. Paraku meenus mulle alles (ex)poe ukse ees silti lugedes, et FT füüsiline pood hiljuti kolis ning kuulide ostmiseks tulnuks sõita linna teise otsa.

Nii olingi olukorras, kus mul oli kasutada ettantud võimsus ja kuulid. Pean kohe ütlema, et ootused Lynx soorituse osas olid suured. Netis nähtud piltide põhjal olid tulemused mistahes distantsidel kuni 50 meetrini väga head.

Paraku ei kinnitanud esimesed lasud praktikas internetis nähtud. Valisin distantsiks 25 m ja esialgu olid tulemused samad, mida saanuksin vedrupüssiga lastes. Tulemusi analüüsides leidsin, et vara on süüdistada püssi.

Esiteks on minu laskepraktika viimase aasta pooleteise-kahe jooksul olnud rohkem kui kesine, teiseks oma osa võis olla ka külmal ilmal. Nimelt lasin märklehti ühelasulises versioonis ehk siis paljakäsi, mis -4/ -5 C külmakraadi juures pole just kõige meeldivam tegevus. Lisaks näris mind endiselt kahtlus, et vaikimisi tehaseseade on H & N FTT jaoks liiga võimas. Aga midagi polnud teha, sellised olid hetkevõimalused ja nendega tuli leppida.

Cometa Lynx on varustatud sepistatud vintaruaga (ing k hammer forged barrel), millele Field Tergeti veebipood oli lisanud SportMatch optika kinnitusjalad ja Nikko Stirling Targetmaster 6-24x56 optika. Seega eeldused heaks tulemuseks olid olemas...

Ja tulemused... Minu parimaks jäi 7 mm CTC viie lasu korral 25 m peal.

Pilt

Tihti jooksid kuulid sisuliselt ühte auku, ainuke häda, et vaid kahe-kolemkaupa ning ülejäänud lasud avasid grupi. Arvan, et õige kuuli ja kiiruse ning oskaja laskja käes on 25 m peal viie lasu tihedus 3-4 mm täiesti reaalne tulemus.

Hiljem, kui paigaldasin testimiseks ketasmagasini, siis vaba käega lastes ning ülemäära keskendumata sain 10 lasu tihenduseks 15 mm CTC.

Pilt

Võrdluseks olgu toodud sama püssi testinud lätslaste 10 lasu tulemus 50 meetri peal - 25 mm ctc.


Kokkuvõte
Cometa esimene PCP Lynx tekitab vastakaid tundeid. Ühelt poolt saab makstud raha eest pea kõik, mida üks tänapäevane PCP pakkuda võib. Teisalt jääb vägisi mulje, et tehas on mingi hetk arendusele käega löönud ja nii on tee püssi juurde leidnud mitmed madalama kvaliteediga jubinad, mis paraku üldpilti rikuvad (eelkõige päästik).

Seega kui minu käest küsida: „Kas Cometa Lynx on täiuslik püss?“, siis pean paraku vastama eitavalt...

Samas vastus küsimusele: „Kas Cometa Lynxiga on mõnus lasta?“ on kindel jah. :up
Springers are like Muscle-Cars - Classic, Heavy and Never out of style...

Kasutaja avatar
Delta
Administraator
Postitusi: 1520
Liitunud: 11 Okt 2010, 10:15
Asukoht: Päälinn
Kontakt:

Re: Cometa Lynx ülevaade

Postitus Postitas Delta »

Siin teemas on üks õpetus, kuida lihtsate vahenditega päästikut paremaks muuta: http://www.gatewaytoairguns.org/GTA/ind ... #msg133394" onclick="window.open(this.href);return false;

Muudatuse tulemusena tekib konkreetne (konkreetsem) vallandumispunkt. Tehtu sisu on teemas avatud, kuid lühidalt seisnes kogu töö päästikulabale mutri liimimises (tööriistade olemasolul oleks elegantsem selle asemel reguleeritav kruvi paigaldada) ning vedru vahetamises.

Pilt
Springers are like Muscle-Cars - Classic, Heavy and Never out of style...

Kasutaja avatar
Delta
Administraator
Postitusi: 1520
Liitunud: 11 Okt 2010, 10:15
Asukoht: Päälinn
Kontakt:

Re: Cometa Lynx ülevaade

Postitus Postitas Delta »

PA blogis võeti Lynx v10 5,5 versiooni testimine ette:

Osa 1 http://airgun-academy.pyramydair.com/bl ... le-part-1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Huvitaval kombel on autor rahul tehaseseades päästikuga - ei tea, kas Cometa on seadeid muutnud või on meil heast päästikust kardinaalselt erinev arusaam :mrgreen:

Täiendus 1: Osa 2 http://airgun-academy.pyramydair.com/bl ... le-part-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Täiendus 2: Osa 3 http://airgun-academy.pyramydair.com/bl ... le-part-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Täiendus 3: Osa 4 http://airgun-academy.pyramydair.com/bl ... le-part-4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Springers are like Muscle-Cars - Classic, Heavy and Never out of style...

Vasta